Въведение

Здрасти

Това е разделът отделен за функционално програмиране. Това е сравнително лесен, но изключително важен предмет във ФМИ. Тук ще изучаваме… функционалната парадигма и функционалните езици за програмиране. Нормално, като се замисли човек. Защо тези неща са важни? Случвало ли ти се е да срещнеш програмист-балък? Доста често явление. Това са онези пичове, които са "най-големия". Ходи на фитнес по-често, отколкото сяда да пише програми, но това не го спира да бъде "най-големия". Обяснява ти как Java / C++ / ActionScript / HTML1 бил най-великият език и ти си нещастник дори само защото си си помислил, че нещо може да бъде направено по различен начин. А той е "най-големия", нали, и ако искаш ще те светне на някои неща. Това са онези самоуки прокълнати души, според които "самоук" не означава "сам да си прочетеш книгите", а "сядам и блъскам по клавиатурата с крака, понякога се компилира."…2

Пичовете, според които всичко по-сложно от for/while в една програма е излишно и са склонни да направят кода си 10 пъти по-дълъг и да го наблъскат с GOTO, за да забързат програмата си с 0.1 секунда. Ако в момента си мислиш, че имат право - спри. Възможно е да си заразен от пандемичния вирус - тъпо3. Ако си болен от тъпо - спокойно. Възможно е все още да не е фатално.

Във всеки случай, Функционалното програмиране е едно от малкото известни лекарства срещу тъпо. Ако успееш да разбереш за какво става въпрос в този предмет, ще започнеш да пишеш по-кратки, по-ясни програми, които нямат нужда от документация, имат по-малко бъгове, по-лесни са за поддръжка и (вярваш или не) са по-бързи. Да, точно толкова добро е. Защо тогава всички не пишат по този начин? Основно защото е малко по-трудно и едва ли в днешно време ще го научиш без някой да ти го каже предварително. А, впрочем, като свършиш с този предмет, ще си като Нео от матрицата. Сериозно, всичко преди функционалната парадигма ще ти се струва като дървен код, скалъпен набързо от кварталните дечица, които си играят в пясъка.

Впрочем, функционалното програмиране е един от малкото предмети, които реално имат някакъв качествен материал за подготовка. Става дума за учебника на Магда Тодорова(в момента тя води курса) подобаващо кръстен "Функционално Програмиране". Сухичък е, много ясно, но все пак достатъчно подробно и с картинки е обяснено това, което трябва. Не че тук няма да ти бъде обяснено както трябва, де. Просто ако нямаш книжка, която да четеш преди да заспиш и всички копия на Кратка История на Времето са били продадени в книжарницата, вземи си това.
Така де, струва 5.50 лева. Два дюнера, егати.

Успех на изпита :)